טעויות סגנון בשחיית חתירה: “עצור” במים

פעמים רבות שחיינים מרגישים שהם מותחים את היד במים ולא מבינים למה בסיום האימון יש להם לחץ בצוואר או שהם “מתחמצנים מהר מידי” (השריר מתקשה מאוד וטווח התנועה יורד משמעותית). אחת הבעיות היא עומק המתיחה – שחיינים מנסים למתוח את היד כמה שיותר קרוב לקו המים על מנת לא לפספס גריפה, ואז קוראת אחת משתי האופציות: אם בכל זאת מתחנו קרוב לקו המים ואין לנו את הגמישות הדרושה לכך, יהיו לנו כאבי כתפיים, אך ברוב המקרים או שהמרפק נופל או שכף היד עולה למעלה. במקרים אחרים, הראש גבוה ואז הרגליים נופלות להם או פשוט נתקלות.

בכל הקטגוריה הזאת, הגוף בצורה כזאת יותר עצור. המטרה שלנו בשחייה היא שהיד תימתח בעומק הנכון, הראש יהיה בקו המים ורפוי, והעקבים בקו המים ללא עבודה מואצת של הרגליים.

הטעותהסבר + תיקון הטעות
1מרפק נופל ראשון לפני כף היד, מעל המיםכשאנו לא גמישים או כשאנחנו מנסים למתוח את היד רחוק מדי ולא מכניסים אותה בזווית הנכונה לנו, המרפק נופל למים לפני כף היד. הבעיה היא בד"כ שאנחנו לא מודעים למרפק הנופל ואז אנו יוצרים לחץ בצוואר ובכל מתיחה אנו נעצרים. המטרה שלנו בשחיית חתירה היא להתאים את זווית הכנסת היד למים ולחשוב על כך שכף היד תיכנס ראשונה למים, לפני המרפק.
2מרפק נופל בתוך המים בגלל עומק מתיחה לא נכוןלכל שחיין ישנה גמישות שונה בגוף, גם אם אנחנו מאוד משוחררים אך לא גמישים מספיק כמו מייקל פלפס, ובכל זאת בזמן השחייה מנסים למתוח קרוב לקו המים, המרפק נופל לנו בתוך המים וכמובן יוצר "עצור", לחץ בכתף ובצוואר, ואם אנו מתעקשים שהוא לא יפול, אולי נצליח, אבל יהיה לנו לחץ בגב. העניין הוא פשוט - יש למתוח יד (דגש 5) בעומק המתאים לכם, בהתאם לגמישות.
3סיום מתיחה, כף יד עולההרמת כף היד בשחייה - אנחנו קוראים לזה טעות "פרנץ' ונילה". הכוונה היא כאשר השחיין מותח את הידיים במים כשהציפורניים בולטות להם מחוץ למים. תיקון טעות זו בשחייה, קלה יחסית, כי בד"כ זה רק עניין של מודעות. אם אמרו לכם שכף היד יוצאת מהמים, אתם רק צריכים למתוח את כף היד קצת כלפי מטה. המטרה שלנו בשחייה היא שכף היד תהיה בעומק אחיד ובהמשך לאמה.
4ראש גבוה מידי ורגליים נופלותמספר אלמנטים בשחייה משפיעים על נפילת הרגליים ויוצרים עצור במים. אחד מהם הוא עומק הראש - ככל שהראש גבוה יותר, כך הרגליים שוקעות. המטרה שלנו היא לשמור על עומק הראש כך שהעקבים יהיו בקו המים (דגש 8). במידה וכל הראש במים ועדיין הרגליים שוקעות, יש למתוח עמוק יותר את היד במים.
5רגליים מקופלות ל- 90 מעלות בעבודהרגליים מקופלות בשחייה גורמות לנו לא רק לעצירה אלא גם ללחץ על הברכיים. פעמים רבות קיפול הרגליים קורה בגלל חוסר גמישות ברגליים וכמובן נפילת הרגליים. ברגע שהרגליים נופלות לנו מהסיבות שראינו קודם, אנחנו בועטים חזק מאוד, מתעייפים מאוד וגם מקפלים רגליים. מה שצריך לעשות הוא המון עבודה עם סנפירים ללא נשימה ועם ראש קצת יותר בתוך המים.

טעויות סגנון בשחיית חתירה: “עצור” במים

פעמים רבות שחיינים מרגישים שהם מותחים את היד במים ולא מבינים למה בסיום האימון יש להם לחץ בצוואר או שהם “מתחמצנים מהר מידי” (השריר מתקשה מאוד וטווח התנועה יורד משמעותית). אחת הבעיות היא עומק המתיחה – שחיינים מנסים למתוח את היד כמה שיותר קרוב לקו המים על מנת לא לפספס גריפה, ואז קוראת אחת משתי האופציות: אם בכל זאת מתחנו קרוב לקו המים ואין לנו את הגמישות הדרושה לכך, יהיו לנו כאבי כתפיים, אך ברוב המקרים או שהמרפק נופל או שכף היד עולה למעלה. במקרים אחרים, הראש גבוה ואז הרגליים נופלות להם או פשוט נתקלות.

בכל הקטגוריה הזאת, הגוף בצורה כזאת יותר עצור. המטרה שלנו בשחייה היא שהיד תימתח בעומק הנכון, הראש יהיה בקו המים ורפוי, והעקבים בקו המים ללא עבודה מואצת של הרגליים.

הטעותהסבר + תיקון הטעות
1מרפק נופל ראשון לפני כף היד, מעל המיםכשאנו לא גמישים או כשאנחנו מנסים למתוח את היד רחוק מדי ולא מכניסים אותה בזווית הנכונה לנו, המרפק נופל למים לפני כף היד. הבעיה היא בד"כ שאנחנו לא מודעים למרפק הנופל ואז אנו יוצרים לחץ בצוואר ובכל מתיחה אנו נעצרים. המטרה שלנו בשחיית חתירה היא להתאים את זווית הכנסת היד למים ולחשוב על כך שכף היד תיכנס ראשונה למים, לפני המרפק.
2מרפק נופל בתוך המים בגלל עומק מתיחה לא נכוןלכל שחיין ישנה גמישות שונה בגוף, גם אם אנחנו מאוד משוחררים אך לא גמישים מספיק כמו מייקל פלפס, ובכל זאת בזמן השחייה מנסים למתוח קרוב לקו המים, המרפק נופל לנו בתוך המים וכמובן יוצר "עצור", לחץ בכתף ובצוואר, ואם אנו מתעקשים שהוא לא יפול, אולי נצליח, אבל יהיה לנו לחץ בגב. העניין הוא פשוט - יש למתוח יד (דגש 5) בעומק המתאים לכם, בהתאם לגמישות.
3סיום מתיחה, כף יד עולההרמת כף היד בשחייה - אנחנו קוראים לזה טעות "פרנץ' ונילה". הכוונה היא כאשר השחיין מותח את הידיים במים כשהציפורניים בולטות להם מחוץ למים. תיקון טעות זו בשחייה, קלה יחסית, כי בד"כ זה רק עניין של מודעות. אם אמרו לכם שכף היד יוצאת מהמים, אתם רק צריכים למתוח את כף היד קצת כלפי מטה. המטרה שלנו בשחייה היא שכף היד תהיה בעומק אחיד ובהמשך לאמה.
4ראש גבוה מידי ורגליים נופלותמספר אלמנטים בשחייה משפיעים על נפילת הרגליים ויוצרים עצור במים. אחד מהם הוא עומק הראש - ככל שהראש גבוה יותר, כך הרגליים שוקעות. המטרה שלנו היא לשמור על עומק הראש כך שהעקבים יהיו בקו המים (דגש 8). במידה וכל הראש במים ועדיין הרגליים שוקעות, יש למתוח עמוק יותר את היד במים.
5רגליים מקופלות ל- 90 מעלות בעבודהרגליים מקופלות בשחייה גורמות לנו לא רק לעצירה אלא גם ללחץ על הברכיים. פעמים רבות קיפול הרגליים קורה בגלל חוסר גמישות ברגליים וכמובן נפילת הרגליים. ברגע שהרגליים נופלות לנו מהסיבות שראינו קודם, אנחנו בועטים חזק מאוד, מתעייפים מאוד וגם מקפלים רגליים. מה שצריך לעשות הוא המון עבודה עם סנפירים ללא נשימה ועם ראש קצת יותר בתוך המים.

אימון קפיצות ראש

הדולפינים של עולם המים

אורי סלע מתוך תוכנית הבראה